آموزش تاب آوری در محل کار
آموزش تاب آوری در محل کار
کاری از کارگروه تولید محتوای رسانه تاب آوری اجتماعی ایران
آموزش تاب آوری در محل کار: به عنوان انسان، همه ما در زندگی با ناملایمات، مشکلات و سختی ها مواجه می شویم. توانایی برگشتن به عقب یا تواناییِ سازگاری پس از بهبودی و سپری نمودنِ مشکلات را تاب آوری می نامند.
این کیفیتی است که به افراد اجازه میدهد با چالشها روبهرو شوند، راه خود را در میان آنها بیابند، و با احساس جدیدی از قدرت و درک جدیدی که میتوانند با خود همراه داشته باشند، ظاهر شوند.
تاریخچه زندگی یک فرد، میزان دسترسی به منابع، و وضعیت کلی زندگی می تواند بر میزان تاب آوری آنها در یک زمان معین تأثیر بگذارد.
در نهایت، همه ما ظرفیت انعطاف پذیر شدن را داریم. این صرفاً یک ویژگی ذاتی نیست که برخی افراد آن را داشته باشند در حالی که برخی دیگر ندارند. تاب آوری را می توان در طول زمان آموخت و بر آن افزود.
ما اغلب در مورد تاب آوری در برابر مسائل و مشکلات زندگی یا انواع مصیبت ها می اندیشیم، اما این کیفیت برای موفقیتِ حرفه ای نیز حیاتی است. توانایی اعمالِ انعطاف پذیری در موقعیت های کاری نیز می تواند تفاوت بین حرکت رو به جلو و عقب ماندن باشد.
از آنجایی که تاب آوری کیفیت مهمی برای پرورش است، سازمان ها اکنون به آموزش رسمی تاب آوری برای کارکنان خود روی آورده اند.
آموزش تاب آوری چیست؟
ابتکارات آموزش تاب آوری به کارکنان کمک می کند تا ذهنیتی چابک داشته باشند و آنها را برای مقابله با چالش های محل کار مجهز کنند.
این نوع آموزشِ کارکنان بسته به نیاز یک سازمان می تواند به روش های مختلفی انجام شود.
درسها میتوانند مجازی متشکل از درسهای ویدئویی تعاملی یا فعالیتهای مدیریتشده، یا به شکل حضوری توسط یک متخصص مجرب باشند.
آموزش تاب آوری در محل کار اغلب بر توسعه مهارت هایی برای تشخیص و تنظیم احساسات، ایجاد عزت نفس، تعیین اهداف قابل دستیابی، و درک میزان نقش خود در یک موقعیت و محدودیت های کنترل موقعیت ها، متمرکز است.
اهمیت آموزش تاب آوری در محیط کار
کارمندان بسیاری از ساعات بیداری خود را صرف فکر کردن در مورد کار و تأثیر آن بر زندگی شخصی خود می کنند. این بدان معناست که کار بدون ابزار مناسب میتواند مانند یک مسأله استرسزای همهگیر باشد.
آموزش تاب آوری کارکنان را به انعطاف پذیری، چابکی و خردورزی مجهز می کند تا بتوانند موقعیت های سختی مانند از دست دادن مشتری (مخاطبین و یا مراجعین) یا انتخاب نشدن برای ترفیع را مدیریت کند. این موضوع آموزشی به آنها کمک میکند تا عقبنشینیها را در چشمانداز قرار دهند و به سمت فرصت بعدی برای موفقیت حرکت کنند.
با هر پیروزی، اعتماد به نفس افزایش می یابد و اعضای تیم مشتاق تر می شوند تا چالش بعدی را طی کنند.
به طور کلی، آموزش تاب آوری در محل کار بسیار مهم است زیرا سرمایه گذاری محکمی در با ارزش ترین منبعِ یک کسب و کار – یعنی کارکنان آن است.
ارائه آموزش تاب آوری به کارکنان نشان دهنده تعهد به پرورش یک محیط کاری مثبت و فراهم کردن فرصت هایی برای رشد اعضای تیم است.
هنگامی که آموزش تاب آوری به طور مؤثر انجام شود، می تواند بهزیستیِ عاطفی کارکنان را بهبود بخشد و آنها را برای دستیابی به پتانسیل کامل خود توانمند کند.